vrijdag 8 augustus 2014

Hoogseizoen...

Alweer twee weken geleden dat ik het vorige bericht schreef, de tijd vliegt, zeker nu het echt hoogseizoen is. Het is voelbaar minder druk dan voorgaande jaren, zo is het bijvoorbeeld nog steeds mogelijk om een parkeerplaats te vinden in Fiskardo. Deze weken zijn alle kamers wel bezet geloof ik, maar minder boten in de haven en minder activiteit in restaurants.


Het grote prachtige strand van Myrtos is weer open, er is hard gewerkt om de weg daarnaartoe weer begaanbaar te maken. De doorgaande weg naar Assos en Fiskardo echter blijft voorlopig afgesloten. De andere weg is prachtig en spectaculair, maar wel echt een stuk om en met hele smalle stukken erin. Sinds vorige week zijn er op drie plekken stoplichten neergezet zodat je dan geen tegenliggers tegenkomt. De eerste keer dat ik het stoplicht zag, kon ik het niet geloven. Opeens, zomaar ergens lijkt het, een rood stoplicht. Het duurt behoorlijk lang voordat het oranje begint te knipperen (dan mag je door, groen is er niet), omdat de eventuele tegenliggers de hele afstand moeten kunnen afleggen. Afijn, de eerste dagen was er veel commotie en weinig respect voor de stoplichten, maar nu men er enigszins mee bekend is loopt het soepeler. Het helpt waarschijnlijk ook dat de boete op door rood rijden € 700 is.....



Gisteren was de openingsavond van de tentoonstelling in Antipata. Ik heb hard gewerkt om alles op tijd klaar te krijgen: de tentoonstelling vindt plaats in dezelfde ruimte als waar ik zit met de kinderen. Dat betekende dat er een en ander anders georganiseerd moest worden. We zijn 'verhuisd' naar het andere lokaal, alle spullen moeten iedere avond 'weggewerkt' worden onder de schragentafel met een kleed eroverheen, de kinderen hebben minder bewegingsruimte (dus gaan we meer naar buiten voor het ren-en speelwerk), we hebben minder tafels tot onze beschikking enzovoort. Efi (degene die over de inrichting van de tentoonstelling gaat, schilder en mijn overbuurvrouw en vriendin) en ik waren beiden vastbesloten in het samengaan van tentoonstelling en kinderactiviteit in het schoolgebouw. en dat was maar goed ook, want er waren uiteraard wel wat hobbels te nemen en compromissen te sluiten! Maar alles is gelukt. De tentoonstelling is goed gevuld, maar smaakvol en gevarieerd. Ik ben blij met mijn plek, ik heb een tafel om ten toon te stellen, en twee tafeltjes voor mijn demonstraties vilten en kaarden. De openingsavond was heel goed bezocht, er was veel belangstelling van bezoekers voor het kaarden en vilten. En... ik merk wat een ontwikkeling ik in mijn textiele werk heb doorgemaakt het afgelopen jaar! Een goed ijkpunt, die tentoonstelling!

 de ruimte waar ik eerst met de kids zat, nu tentoonstelling
 prachtig mozaiek, deze kunstenaar komt ook een keer met de kids mozaieken!


 Nicht Rita
 Haakwerk en meer van iemand anders
 Sieraden van macrame, van iemand anders
 De ruimte waar ik nu met d ekinderen werk. al onze spullen weggewerkt onder het blauwe doek...
 Mijn plek helemaal, hieronder detail foto's.






 De afgelopen weken dus druk bezig geweest met het aanvullen van mijn voorraad, gevilt en afgewerkt, gehaakt en ook nog stiekem aan dat leuke Freeform CAL project (ben bezig met week 5... dat komt maar niet af met alle andere bezigheden). Een prachtige olijftak gevonden die ik aan het prepareren ben om te kunnen gebruiken als 'tassen- en sieradenboom', best veel werk: de niet-gewilde takken eraf knippen, de bast eraf halen, alle scherpe punten eraf raspen, alle oneffenheden glad vijlen... en daarna in de olie zetten en laten drogen. Hij wordt heel mooi! Wel pas voor de volgende markt of tentoonstelling waar ik aan meedoe...
 Freeform CAL week 5 af! mijn favoriete dier is hoe kan het ook anders een kat! Meestal zwart, maar zwarte wol heb ik niet bij me. dus hij werd paars.... vind je zijn staart niet geweldig?

aan het werk aan de tak, foto gemaakt door Thomas (!) via skype, leve de technologie!

Natuurlijk met de kinderen bezig bijna elke ochtend (vandaag is mijn vrije ochtend, vorige week ging ik op die dag naar Argostoli). Een week bezig geweest met het thema 'sprookjes', waarin we draken gekleid hebben, sprookjesfiguren gemaakt van takken en papiermaché, verhalen voorgelezen en verteld, liedjes gezongen (een populair liedje van collega Gerard Poot over de wolf en de zeven geitjes vertaald in het Grieks én het liedje over de draken van Wybe vertaald in het Grieks, beide goed gelukt en een succes bij de kinderen!) en nog meer. En de afgelopen week zijn er prachtige schilderijen gemaakt met het thema 'de zon en de maan'. En natuurlijk was er iedere dag meer kunst aan de muren om ons heen te zien van de tentoonstelling, wat een mooie kans is voor de kids om iedere dag een stukje 'kunstbeschouwing' te doen. Deze week zijn we bezig met draden, wol, vingerhaken en -breien, stenen vilten, weven enzovoort.


 Maria komt af en toe yoga doen met de kids als begin van de ochtend...
 en dan pas ik op kleine Olga



 Als je maar lang genoeg mengt met die kleuren krijg je.... bruin!








In Fiskardo kom ik bijna niet. Dat is nieuw. Ik vind het echt fijn om gewoon elke dag naar Antipata te gaan en daarna vooral thuis bezig te zijn ( eh, de komende twee weken dus elke ochtend en avond in Antipata...) Soms een afspraakje met een vriendin ergens, soms voor een zakelijk afspraakje naar Fiskardo, soms even bij Mitso langs of even zwemmen in die heerlijke zee...

 Nest kleine katjes door moederpoes naar ons bed gebracht.... eh dat was maar heeeeeel even zo!
 Schoongewassen na onweer
 kleine Pitouro, scharminkeltje die het misschien wel gaat redden
bescherming tegen de zon

De week na mijn vorige bericht was er weer een enorme onweers- en stortbui, deze keer in de avond. Er zou die avond een optreden zijn van een goochelaar op het schoolplein van Antipata. Dat alles was met veel bombarie aangekondigd door de loco-burgemeester (iedere regio van het eiland heeft een 'loco-burgemeester' die in de gemeente Kefalonia de belangen van die regio behartigt), er was een podium opgebouwd, stoelen klaargezet, lichtbalken en geluidsinstallatie.... en precies op het moment dat het allemaal zou beginnen, barstte het onweer los.... dus natúúrlijk ging men schuilen in de school, en ging dat gepaard met enige haast (en was ik daar niet op voorbereid, ik was er trouwens niet bij). En zoals dat hier gaat, bleef er een enorme puinhoop achter, overal bekers, flesjes, lege chipszakjes en ander afval tussen de kleiwerkjes van de kinderen, onze instrumenten en andere spullen. De geluidsinstallatie, de lichtbalken en alle kabels lagen nog in het lokaal waar ik met de kinderen zat. Overal stoelen. As in de bekers die ik met de kinderen gebruik.... afijn, een puinhoop.


En natuurlijk was er niemand die zich verantwoordelijk voelde om die puinhoop op te ruimen. De loco-burgemeester was nu nergens te bekennen om dit te coördineren.... niemand wist hoe laat de installatie opgehaald zou worden... ik werd 's ochtends vroeg door Eleni van de culturele vereniging gebeld hierover. En ging dus vroeg naar de school om te kijken hoe erg het was. Tja. Go with the flow he.  Als die loco-burgemeester niet met zoveel arrogantie en bombarie was gekomen de dag ervoor... als het niet dezelfde was geweest die mij een aantal jaren geleden uit de ruimte van de kinderen wilde zetten met zijn schilders en mij vervolgens buitengesloten had.... tja dán had ik misschien de puinhoop wel opgeruimd. Maar nu dus niet. Ik heb alle ouders afgebeld voor die dag en het Eleni op laten lossen.

Ook vorige week heeft het een ochtend geregend, maar dat was een milde zomerse bui. Wel bijzonder hoor, er is zelfs overal groen gras langs de kant van de weg.... En ook nu is het weer anders dan anders. Regelmatig is er bewolking, het windje blijft lekker fris, 's avonds koelt het af naar 23 graden. Best fijn!!

Nadeel van Antipata is wel dat het niet aan zee ligt. en dat ik dus iets extra moet doen om de zee in te duiken. Ik merkte dat dat er regelmatig bij in schoot. Nu probeer ik weer elke ochtend, voor ik met de kinderen aan de slag ga,  een duik in zee te nemen. Heerlijk! Niet in Foki, in die prachtige baai liggen te veel bootjes dit jaar, maar in Emblisi. De zee is nog steeds (of weer?) fris voor augustus. En er zijn 's ochtends om half 9- 9 uur nog bijna geen mensen in Emblisi (erg fijn vind ik persoonlijk). Is ook anders dan anders in augustus. Al met al een raar jaar dit jaar.
Emblisi in de vroege ochtend

Afgelopen zaterdag voor het eerst in Sami geweest op de camping. Frederike, de Nederlandse camping-bazin, heeft dit jaar het restaurant en het zwembad erbij. Dat betekent veel werk erbij, hopelijk levert het haar ook meer inkomen op. De "Creative Art workshop" doen we nu in een ruimte naast het zwembad en restaurant, dat ligt meer in de loop en in het zicht dan waar we vorig jaar waren. De eerste keer waren er 17 kinderen! Best veel, en het was erg leuk. De kids hebben prachtige 3D schilderijtjes gemaakt van dingen die ze zelf meenamen en de materialen die ik meebracht. A.s zaterdag en de week erop doen we het nog een keer.








Inmiddels is het vrijdag geworden, mijn programma  is echt vol met de kinderen 's ochtends en de tentoonstelling 's avonds. Het gaat goed, ik geniet van veel,  heb een aantal dingen verkocht en bestellingen gekregen, leuke contacten, maar er is weinig tijd 'over'. Ik ga nu de foto's uploaden want anders komt dit bericht nooit online! Go with the flow......





1 opmerking: